Jak úspěšně zvládnout nástup do školy

Jak úspěšně zvládnout nástup do školy

Když se řekne „zpátky do školy“, ve většině z nás to hrkne. První věc, kterou si mnozí z nás asociují s návratem do školy, je stres, únava a hromada školní práce. Jak ale víme, vše je jen o perspektivě a v tomto případě opravdu platí, že jaké si to uděláme, takové to máme. Co kdybychom si ze školy udělali pozitivní prostředí, které nás v životě obohacuje? Co kdyby to nebyla překážka, ale nástroj pro dosažení našich cílů? Vše z toho je možné a je to celé jen v naší mysli. Pojďme se společně podívat na některé tipy pro příjemnější začátek školního roku, společně s podněty na zamyšlení nad naším mentálním přístupem.

 

1. Kdo je připraven, není překvapen.

Aneb jedna z našich zásad v AlekStudy. Není nic lepšího, než se začít fyzicky i mentálně připravovat ještě před začátkem školy. Co to znamená? Představte si svůj život během školního roku. Jak bude váš den vypadat? Porovnejte tuto představu s vizí toho, jak byste chtěli, aby váš den vypadal. Máte ráno honičku a stačíte se sotva nasnídat, abyste stihli autobus? Zkuste vylepšit svou ranní rutinu. Nikomu se nechce vstávat o moc dříve, než musí, ale těch pár minut navíc vám může změnit celý den. Najít si ráno chvíli pro sebe, chvíli na zklidnění a přípravu na den může být opravdu prospěšné. To stejné platí i pro rutinu večerní. Pokud chodíte pozdě spát, koukáte před spaním do telefonu (přiznejme si, dělá to většina z nás), zhoršuje se kvalita spánku, což je něco, co ve školním roce rozhodně nechceme podcenit.

Kromě ranních a večerních rituálů je dobré promyslet i náplň a průběh vašeho dne. Jeden den je ve skutečnosti docela dlouhý a nemusíme ho celý obětovat jen škole. Najděte si ve svém dni čas, který budete věnovat tomu, co vás baví, naplňuje, rozvíjí. Ve školním roce je důležité nezapomenout na svou individualitu a je poměrně snadné spadnout do školního stereotypu a potlačit ostatní aktivity, které máme rádi. Proto je dobré se na to soustředit a vyhradit si čas na to, co nás dělá šťastnými. Ke zdravému životnímu stylu patří samozřejmě i vhodná strava a sport, protože věřte nebo ne, tyto faktory ovlivňují vaši pozornost, motivaci i paměť.

Zmíněné návyky si můžeme osvojit již před začátkem roku. Budeme se cítit připraveni a motivováni a když si je udržíme, povedou nás k dlouhodobé spokojenosti.

2. Změna mentálního přístupu.

Teď, když jsme připraveni na školní rok, je potřeba převzít zodpovědnost za naše emoce a za to, jak se nám ve škole bude či nebude líbit. Realitu si tvoříme ve své hlavě a když budeme stále opakovat, jak se nám tam nechce, nemáme to rádi, otravuje nás to… tak hádejte, co se stane. Začneme tomu věřit a toto přesvědčení se stane naší realitou. Kolikrát jste přišli do školy a slyšeli spolužáky (nebo sami sebe) říkat: „Já tu nechci být! Já chci domů! Já jsem ve stresu!“? Těmito afirmacemi se akorát ujišťujeme v tom, že nejsme šťastní. Je to vše jen o úhlu pohledu a jakmile se začneme soustředit na pozitiva, začnou se měnit věci i kolem nás.

Příště, až vám do hlavy naskočí negativní myšlenka ohledně školy, zkuste ji nahradit myšlenkou pozitivní. Věty jako: „Jsem vděčná*ý za možnost vzdělání. Těším se, že až se naučím něco nového. Jsem rád*a, že mám učitele, kteří mě provází cestou za poznáním.“ Nad poslední větou je fajn se zamyslet. Učitele na středních školách často bereme jako nejvyšší autoritu, pro kterou musíme dělat veškerou práci a kvůli kterým se stresujeme. Ve skutečnosti jsou to ale oni, kdo tu jsou pro nás a kteří se nám snaží pomoct ve vzdělání. Brát učitele jako průvodce, jako pomocníky ve naší vlastní cestě je mnohem příjemnější než se stresovat a dřít pro někoho, kdo nám neustále „rozkazuje“.

Pojďme chodit do školy s nějakým záměrem, cílem. Když tam přijdeme jen si „odbýt čas“, paradoxně nám to bude připadat delší a únavnější. Se stanoveným cílem se nám do školy bude chodit s větší chutí, s tím, že cíl může být jakýkoliv. Někdo přijde do školy s touhou se něco naučit, někdo tam přijde za kamarády, někdo za výborným obědem ze školní jidelny Ale vážně, možností je spousta a naším denním cílem může být čistě jen užít si den, ať nám do cesty přijde cokoliv.

3. Sebereflexe

Dobrým způsobem, jak se mentálně přenastavit nebo se ohlédnout za tím, jak se náš přístup změnil, je klást si otázky. Můžete si je vypsat na papír, do deníku, nebo o nich jen popřemýšlet. Zkuste například následující.

  • Dříve jsem byl*a………., ale teď jsem……….
  • Dříve jsem si myslel*a, že………., ale teď si myslím, že……….
  • Dříve jsem dělal*a………., ale teď dělám……….

Zároveň je dobré zeptat se sám sebe, jaké podmínky jsou pro nás optimální a poté k těmto podmínkám směřovat.

  • Co mě nejvíce motivuje? Jaké jsou moje silné stránky? Na čem můžu zapracovat?
  • Kdo/Co mě nejvíce ovlivňuje a jak mohu zůstat ve vedení?
  • Za jakých okolností je mi nejlépe? Co mi pomáhá v úspěchu/v celkové pohodě?

Takové otázky vás mohou dovést velmi daleko, poznáte tím lépe sami sebe, vaše potřeby, fungování a schopnosti. Doporučujeme klást si tyto otázky pravidelně, uvidíte na nich svůj osobní progres.

4. Podpora ze všech stran!

Kdo by neměl rád slova povzbuzení? Podporující prostředí je velice nápomocné při naší cestě za pozitivním přístupem ke škole. Podpora může přicházet ze všech směrů a dokonce i z nás samotných.

Pokud jste rodič, nezapomínejte své dítě pravidelně podporovat a povzbuzovat při studiu. Ukažte mu, že učení může být krásné a zábavné, zajímejte se o to, co se zrovna ve škole probírá a zkuste probíranou látku zapojit i do vaší běžné konverzace! Když uvidíte, že by vašemu dítěti pomohlo dovysvětlení látky od někoho zkušeného, nebojte se mu nabídnout doučování. U nás v AlekStudy díky individuálnímu přístupu vyhovíme veškerým potřebám vašeho dítěte.

Ze strany učitele je podpora studentů zcela zásadní. Většina z nás se shodne, že oblíbenost předmětů často souvisí více s povahou učitele než s povahou předmětu. Je to smutné, ale je to tak. Proto je opravdu důležité, aby učitel projevil nadšení z probírané látky a vyjádřil podporu studentům a také nabídl pomoc a konzultace při jakémkoliv problému. Učitel by neměl v žácích kultivovat stres ani strach. Studenti si totiž tyto emoce spojí se vzděláním jako takovým a pak je pomalu hřích ve třídě říci, že nás učení baví.

Podpora je samozřejmě nejdůležitější v komunitě lidí, se kterými do školy chodíme. Přestože jsme všichni individuální, se spolužáky máme jedno společné – chodíme do stejné školy a čelíme stejným výzvám. Tak proč se na to nespojit? Vzájemná pomoc a podpora je během školního roku klíčová.

No a pokud očekáváme podporu od našeho okolí, nezapomínejme ji také šířit námi samotnými. Pomoct někomu s úkolem, naučit se s někým na test, přinést do třídy něco dobrého nebo jednoduše někomu říct, že mu fandíte je silnější, než si můžeme myslet. No a zapomenout nesmíme ani na sebepodporu. Ujistěte sami sebe, že jste chytří, že na to máte, že jste ochotni zařídit si rok tak, abyste si ho užili. Se sebou budeme žít napořád, a tak je dobré mít v sobě kamaráda.

 

Další školní rok je před námi a s ním nás čeká mnoho nových zážitků, zkušeností, znalostí a dovedností. Tolik důvodů, proč se těšit! Představte si, kolik se toho za rok změní a jak moc vyrosteme (někteří jen mentálně, mladší z nás i fyzicky). Nezapomeňte, že když si nebudete vědět s něčím rady, máte se vždy na koho obrátit. I na nás v AlekStudy. Přejeme mnoho úspěchů v novém školním roce!

 

Autor: Veronika Janteková