Time management aneb Jak všechno lépe stíhat

Time management aneb Jak všechno lépe stíhat

,,Čas nemáme, čas si děláme.” Snadno se to řekne, ale jak si doopravdy naplánovat čas tak, abychom zvládali co nejlépe povinnosti do školy, neopomínali volnočasové aktivity, chodili na brigádu, trávili čas s rodinou i kamarády, našli si pár chvil sami pro sebe a ještě navíc se z toho všeho nezbláznili?

Dnes se s vámi podělím o 5 rad a tipů na lepší organizaci času, abyste neměli neustálý pocit, že vám věci přetékají přes hlavu, že nic nestíháte a že byste zkrátka každý den potřebovali o dvě hodiny navíc.

Říká se, že se správným načasováním a efektivním využíváním času získáte dvě až tři hodiny denně navíc každý den. Přitom základní techniky a principy plánování nemusí být vůbec náročné a můžeme si je velmi rychle osvojit.

Tip číslo 1: Vytvořte si seznam priorit.

Nejprve se jen velmi rychle zmíním o něčem, o čem bych se s vámi ráda pobavila v některém z následujících článků: o prioritách. Zkuste se posadit a vytvořit si seznam svých priorit. Zjistíte, kterým činnostem a aspektům svého života chcete věnovat nejvíce času a které aktivity byste mohli v rámci úspory času omezit či úplně vyřadit ze svého programu. Zamyslete se nad důvody, proč dané činnosti v žebříčku máte (výdělek, mentální zdraví, kariéra apod.) a zamyslete se nad tím, zda jsou důvody dostačující. Mám z tohoto koníčku opravdu radost? Těším se na tyto tréninky nebo skutečně potřebuju všechny brigády, které mám?

Tip číslo 2: To-do listy

Pro lepší organizaci času nemůžeme zapomenout na to-do listy, neboli seznamy úkolů, které vás čekají. Na zapisování úkolů můžete samozřejmě využívat papírový sešit nebo diář, nebo můžete využívat nespočet mobilních i počítačových aplikací, které vám zapisování usnadní a úkoly vám navíc budou připomínat. V telefonu například najdete aplikaci připomínky, ve které si můžete vytvořit různé záložky, nastavit si důležitost, datum a čas, kdy vám bude úkol připomenut, a záložky navíc můžete sdílet se svými spolužáky, kolegy či členy rodiny. Často používanou aplikací je dále Google kalendář, který vám aktivity rozdělí do událostí, úkolů, připomínek nebo si můžete vytvořit své vlastní záložky. Zadat si zde můžete i svátky, prázdniny i narozeniny. V App Store dále naleznete aplikaci Focus, která vám nabízí i grafy zaměřující se na vaši produktivitu nebo minutku, která měří čas práce. Vhodnou aplikací na počítač je také například Microsoft To Do, který vám pomůže lépe si naplánovat den, zorganizovat si své úkoly a také zde můžete cokoliv sdílet s lidmi okolo sebe.

Nemějte pocit, že musíte všechny tyto aplikace používat, abyste byli co nejproduktivnější. Nejen tyto aplikace můžete samozřejmě vyzkoušet, abyste našli tu, která vám nejvíce vyhovuje, ale je možné, že zjistíte, že stejně preferujete (tak jako já) papírový diář a papírky na nástěnce.

Tip číslo 3: Plánujte, ale buďte otevření spontánnosti

Plánování je pravděpodobně ta nejjednodušší cesta k produktivitě, ale důležité je být otevřený změnám v plánech. Neodmítejte kamarády, pokud máte v diáři (nebo v některé z chytrých aplikací) naplánováno něco, co velmi jednoduše přesunete na další den. Stejně tak se snažte postupovat i v rámci produktivních úkolů. Pracovat bude nejefektivněji, pokud vás bude práce bavit, naplňovat a půjde vám od ruky. Například pokud se musíte za víkend naučit na test z biologie a napsat esej na češtinu, nenuťte se psát, pokud zrovna nemáte nápady a nesnažte se si dostat do hlavy buněčné dýchání, pokud byste chtěli psát. Zkuste pracovat sami se sebou a sami přijít na to, jak se vám nejlépe pracuje a jak vy jste nejproduktivnější. Každý přece jen fungujeme trochu jinak.

Tip číslo 4: Využijte čekání nebo cesty MHD produktivně

Čas při jízdě tramvají nebo při čekání ve frontě se dá skvěle využít ke čtění povinné četby nebo k odepisování na méně důležité maily. Samozřejmě ne vždy se chceme cestou ze školy zabývat úkoly nebo formálními maily a je naprosto v pořádku jet tramvají s hudbou ve sluchátkách a se zavřenýma očima. Pokud ale víte, že se v tramvaji běžně nudíte, neváhejte tento čas využít produktivně a uvidíte, kolik času vám to ušetří.

Tip číslo 5: Naučte se (se sebou) pracovat

Jak jsem již zmínila, každý jsme jiný a každému z nás vyhovuje něco jiného. Někomu z nás například k práci vyhovuje naprosté ticho a nejproduktivnější jsme ideálně doma za pracovním stolem, kde nás nic nevyrušuje a nerozptyluje od práce. Jiní zas naopak ocení rušnější prostředí kavárny, rádi se během práce koukají kolem sebe a pozorují lidi, jelikož je to nabíjí energií a nápady. Někdo při učení rád poslouchá hudbu a někoho zase ruší i zvuk počítače. Někdo u přemýšlení potřebuje sedět u stolu a někdo zase nejraději pochoduje nebo leží v posteli. Je důležité uvědomit si, v jakém prostředí a za jakých podmínek se nám pracuje nejlépe. Vyhovuje mi být pod časovým tlakem, protože tak pracuju nejlépe, nebo potřebuju dostatek času na daný úkol, abych se necítil/a ve stresu a mohla v klidu přemýšlet?

Rad a tipů pro lepší řízení času je bezpochyby mnohem víc a o organizaci času bychom si mohli povídat hodiny a hodiny. Já jsem ráda, že jste si našli čas přečíst si tento článek a snad vám některé z výše zmíněných tipů pomůžou ke klidnějším a produktivnějším dnům.

Autor: Zuzana Augustová