Umění milovat učení

Umění milovat učení

Představte si, že máte kamaráda spolužáka. Říkejme mu třeba David. David chodí do školy rád, každý den se tam těší, do třídy přichází vždy s úsměvem na tváři a pozitivní energií. Davida zajímá, co se ve škole daný den dozví a pak o tom rád diskutuje s ostatními. Naučené vědomosti se snaží převádět do praktického světa a s informacemi aktivně pracovat. David bere učení jako formu sebeobohacení, má radost, že může poznávat a že má k tomuto poznání tak snadný přístup. David není žádný šprt, má své zájmy a kamarády, je prostě jen zvídavý, přemýšlivý a nadšený z osobnostního růstu.

Ve třídě máte taky kamarádku Emu. Ema chodí do školy každý den nevyspalá, její první slova po příchodu vždy znějí: “Ježiš já chci domů.” V hodinách pravidelně opakuje, jak jí to nebaví, jak je unavená a jak je to ve škole hrozný. Učení ji neskutečně stresuje, jelikož i přes svůj odpor usiluje o dobré známky. Bojí se, že když dostane špatnou známku, okolí si bude myslet, že je hloupá. I ona sama se tak často cítí, proto si nedovolí užívat si jakékoliv jiné aktivity, aby neměla výčitky, že se měla raději učit.

Představte si den, týden, měsíc nebo celý školní rok strávený s Davidem. Jak byste se cítili? Inspirováni, motivováni, nadšeni s ním? O jakých věcech byste se s Davidem bavili? Jak by to na vás působilo? To stejné si představte s Emou. Jaká by byla vaše nálada, energie a vůle k učení, kdybyste neustále poslouchali její přístup? Asi se shodneme, že rozdíl bude velký.

Čím to je, že se tak silně necháme ovlivnit svým okolím? Odpovědí je tzv. konformita. Být společensky konformní znamená přizpůsobit se převažujícím názorům a normám ve společnosti. Konformitou tak ztrácíme svou vlastní identitu a potlačujeme své názory. Proč to děláme? Abychom zapadli, byli v bezpečí, aby se nám lépe komunikovalo, abychom se neztrapnili, abychom byli na stejné vlně s ostatními. Důvodů je mnoho a do určité míry je to běžné a normální. Když nás však konformita začne negativně ovlivňovat, je třeba si to uvědomit a něco s tím udělat.

V případě přístupu ke škole je mindset naprosto klíčový. Pokud se vám příběh Davida líbil a chtěli byste být víc jako on, tak hádejte, co vám brání. Nic! Každý si může oblíbit cokoliv, pokud k tomu má dostatečný důvod a motivaci. Pojďme si teď lépe rozebrat, jak si právě můžeme oblíbit školu a najít si cestu i k těm pro nás složitějším předmětům.

K čemu je vzdělávání dobré?

V první řadě – je to výzva! Můžeme se na to dívat jako na challenge. Je to nějaký úkol, kterému se věnujeme, kterému přijdeme na kloub a porozumíme mu. A to je obohacující! Učením si dokazujeme, co všechno jsme schopni pochopit a jak nám v tom nezabrání ani překážky, které nám přijdou do cesty. V dnešní době jsme zvyklí na rychlé zaujmutí pozornosti prostřednictvím sociálních sítí – je to okamžitě zajímavé a když se nám něco nelíbí, prostě překlikneme dál. U učení musíme vytrvat, dostat se přes nepříjemné, ale odměna je pak sladká!

 

Zadruhé – učení je obrovská příležitost k osobnostnímu růstu! Učením se nedostaneme jen k informacím, učení nás učí se učit. A to nás učí celé řadě dovedností – focus, determinace, disciplína, motivace, time-management, sebeláska, vděčnost, výdrž! Skvělé na tom je, že cokoliv se rozhodnete, že vám učení bude dávat, přesně tak se stane. Může to být stres, strach, pocity méněcennosti, a nebo příležitost pro růst a obohacení.

Divili byste se, kolik pozitivního se dá na učení najít. Už pouhá změna životní perspektivy s každým kouskem informace, který obdržíte. Čím víc toho víme, tím víc toho můžeme udělat. V životě, pro ostatní i pro sebe. Zkuste si brát informace opravdu k srdci a co nejvíce je používat a aplikovat v praktickém životě. Stačí o nich mluvit s blízkými, uvidíte, jak se z toho najednou stane zábava:)

V neposlední řadě je učení zajímavé čistě proto, že je zajímavé. Mít čistou radost z probíraného učiva a znalostí, kterými se obohacujeme, je nejsilnější zdroj motivace. Můžeme se celý rok hnát za externími výsledky – známky, pýcha rodičů, univerzita,… ale užívat si přítomného okamžiku a té cesty, raději než destinace, vás dovede ke dlouhodobému štěstí bez následného vyhoření.

K příjemnému učení si můžete vytvořit příjemný rituál – oblíbená hudba, nápoj, svačina, čisté prostředí a stanovený čas na danou aktivitu.

Důležité je zjistit, jaký máte vy sami přístup ke škole a pokud ho chcete změnit, co pro to udělat. Připravili jsme pro vás několik úkolů k zamyšlení.

Vypište si na papír 10 důvodů, proč máte rádi učení.

Naopak se zamyslete, proč se někdy necítíte motivováni. Buďte konkrétní.

Jaký předmět je pro vás náročný? Specifikujte proč. Navrhněte způsob, jak pro vás předmět může být zajímavý nebo užitečný.

Vypište si, jak se chcete při učení cítit. Kde chcete být, na co chcete psát, čím,… například: „Když si vezmu sešit a propisku do ruky, zapnu oblíbenou hudbu a otevřu počítač, cítím se ve svém živlu a připraven/a na učení. Soustředím se na každý okamžik a vážím si každé informace, která se mně přijde.“

Přejeme vám mnoho štěstí na vaší cestě za spokojeným studentským životem a radostí z učení! Naše doučování je vám vždy k dispozici, kdybyste chtěli pomoct nebo prohloubit své znalosti v určitém předmětu.

Vaše AlekStudy

 

 

Autor: Veronika Janteková